Vaikai > Ugdymas > Išvysti džiaugsmą vaikų...
 

Išvysti džiaugsmą vaikų akyse


2009 08 27 | Autorius: Gudragalvis.lt
 

Išvysti džiaugsmą vaikų akyse

Mums, suaugusiems, skaitymas atrodo įprastas dalykas. Bet prisiminkime, ką jautėme, kai mums pavyko sudėti du skiemenis ir taip perskaityti pirmąjį žodį. Juk skaitant vaikui atsiveria visas pasaulis: savarankiškai atrastas, gražus. Pasakos, apsakymai, apysakos, legendos, poemos, eilės – kiek daug visko šiuose kūriniuose. Juose telpa gyvenimai, likimai, o svarbiausia, moralinės normos ir teigiami siekiai, jie siunčiami iš kartos į kartą. Manau, kad ir kiek mūsų buitį būtų paveikusios aukštosios technologijos, knyga išlaikys savo vertę ir šiais elektroninių laiškų ir kompiuterinės visuomenės laikais.


Taigi, apie mokymą skaityti ir norėčiau pasidalyti savo pedagogine patirtimi. Be abejo, ne visiems pedagogams ji būtų naudinga. Tačiau gal kai kurie tai pritaikytų savo praktikoje. Dirbdama supratau, kad kiekvienas vaikas kitoks, kiekvienas yra asmenybė. Mažuosius reikia sudominti, kad nemėgstamas užsiėmimas virstų mėgstama veikla, atliekama su dideliu užsidegimu ir polėkiu. Šiuo metu dirbu valstybiniame vaikų lopšelyje – darželyje. Anksčiau dirbau darželyje, kuriame yra taikomas Montessori metodas. Dar studijuodama susipažinau su šiuo pedagogikos metodu. Dirbdama šį metodą praktikuojančioje įstaigoje įgijau daug vertingos profesinės patirties, kurią pritaikiau savo darbe.


Po kurio laiko vėl ėmiau dirbti valstybiniame darželyje. Dirbdama pasigaminau nemažai Montessori metodo priemonių ir savo veikloje su vaikais taikiau šios pedagogikos elementus. Pasidalinsiu mintimis apie tai, kaip vaikus mokau skaityti, remdamasi minėtuoju metodu.


Yra įvairių nuomonių, kur geriausia vaiką pradėti mokyti skaitymo ar rašymo pradmenų: gal geriau darželyje, o gal mokykloje. Bet, mano nuomone, jeigu vaikas rodo norą ir susidomėjimą raidėmis, skaičiais, skaitymu ar rašymu, kodėl jam nepadėti? Tokiu atveju reikia vaikus skatinti, stengtis sudominti, kad jie norėtų pažinti raides. Taikydama Montessori metodą, vaikus pradėti skaityti mokiau pasigaminusi šiurkščias raides (tai tokia priemonė, skirta formuoti ir lavinti skaitymo įgūdžius). Vaikams pasiūlau šias raides vedžioti dviem pirštais – smiliumi ir didžiuoju, o aš tuo tarpu sėdžiu šalia vaiko, iš dešinės. Tarkime, ugdytinis paklausia: „Kokia čia raidė?“, aš įvardiju raidę. Pavyzdžiui, vaikas klausia, o aš vietoj „tė“ raidės sakau „t“ garsą arba nesakau, kad tai „em“ raidė, bet ištariu garsą „m“. Tai daroma siekiant vaiko skaitymo žinias gilinti palaipsniui, neskubant, tuomet jo susidomėjimas skaitymu tik augs, jis norės imtis šios veiklos ir jausis patenkintas, kai bus pasiekiamas konkretus rezultatas. Taigi, jei vaikas išmoks pirmiausia ištarti „t“, „m“, „p“, jam bus lengviau sudėti žodį iš raidžių. Mano darbe pasitaiko tokių linksmų dienų, kai vienas vaikas raides vedžioti imasi du ar net tris sykius, o išvada – jam skaityti jau įdomu, jis nori dar labiau patobulinti savo skaitymo įgūdžius, be to, perskaityti ir sužinoti vieną ar kitą žodį.


Po pirminio – raidžių pažinimo jas liečiant ir vedžiojant pirštukais – seka antrasis mokymosi ir mokymo skaityti etapas. Aš pasigaminu korteles su 2 cm ir 2 cm matmenimis, jose užrašau skiemenis, pavyzdžiui, „ma“, „su“, „tė“ ir t. t. Tuomet dirbu su vaiku, jam paaiškinu, kaip jis turi sujungti skiemenį. Iš pradžių pasako raides atskirai ir po to jungia skiemenį. Žinoma, kad ne visada iš karto pavyksta, bet jam šis užsiėmimas patinka, jis pasigiria draugams, auklytei, kitos grupės auklėtojai. Pastebiu, jog tai įrodymas, kad vaikui skaitymo pradžia yra labai svarbi. Ir aš džiaugiuosi kartu su vaikais tokiais jų pasiekimais. Tokiu būdu dirbdama su skiemenimis matau, kad vieniems vaikams pavyksta greičiau, kitiems lėčiau, tačiau kartojasi reikšmingas vaiko noras, o suaugusiojo pagalba, palaikymas, paskatinimas yra būtini.
Trečiasis skaitymo pradžios etapas apima kortelių gaminimą jau su dviskiemeniais žodžiais. Kadangi vaikas dvi raides į skiemenis jungia puikiai, tai jis lengvai pradeda skaityti ir dviskiemenius žodžius: „ma – ma“, „gė – lė, „lė – lė“ ir kt.


Dar po to pagaminu ir triskiemenių žodžių korteles, kurias vaikai skaitys vėliau. Pavyzdžiui, vaikas jau ima dėlioti skiemenis ir perskaito tokius žodžius: „pa – sa – ka“, „pu – pe – lė“, „eg – lu – tė“ ir t. t. Taip pat esu pagaminusi dar vieną priemonę pagal Montessori metodą – skiemenų dėžutę iš trijų garsų, kur surašyti „mam“, „tol“, „pus“ ir kiti skiemenys. Pasitaiko, kad skaitant iškyla ir sunkumų, kartais vaikams atrodo neįprastai žodžiuose pasitaikantys dvibalsiai „ai“, „au“, bet ilgainiui vaikai išmoksta skaityti ir dvibalsių turinčius žodžius.


Praėjusiais mokslo metais dirbau su 4 – 5 metų amžiaus vaikučiais. Taikant aukščiau minėtojo metodo priemones dvi mergaitės iš grupės išmoko gerai skaityti. Mergaitės buvo penkerių, tačiau ėmė skaityti ir dar viena mergaitė, kuriai buvo ketveri metukai ir penki mėnesiai. Su ja pradėjome jungti skiemenis, mergaitė paprašė nusinešti skiemenų dėžutę į namus, kad galėtų mėgstamu užsiėmimu ir jo teikiamu pažinimo džiaugsmu pasidalyti su tėveliais. Todėl dėkoju tėveliams, kad jie neliko abejingi didžiuliam vaiko norui skaityti, jį pastebėjo ir netgi pasigamino skaitymui naudojamą priemonę patys namuose. O mergaitė, kai jai pasisekdavo sujungti skiemenį ar perskaityti žodį, vis manęs klausdavo: „Auklėtoja, ar aš jus nustebinau“? Aš, be abejo, atsakydavau: „Taip“. Ir matydama švytinčią auklėtinę džiaugdavausi kartu su ja. Tada pagalvojau, ką dar galiu pasiūlyti, kad tobulėtų jos skaitymo įgūdžiai. Suradau knygelę „Aušrelę“, kurioje paprasti žodeliai, trumpi tekstukai ir mes pradėjome ją skaityti. Vaikui tai buvo didelis pasiekimas, reikėjo matyti mergaitės džiaugsmu spinduliuojančias akutes! O labiausiai mane auklėtinė nustebino, kai eidama vasaros atostogų, paprašė knygutės į namus. Ir aš tikiu, kad knygelė negulėjo padėta į lentyną, bet atliko tikrąją savo funkciją – suteikė galimybę mokytis skaityti.


Visuomet prašau tėvelių pagalbos pastebėjusi, kad vaikas jau susidomėjo skaitymu. Juk reikia atkreipti į tai dėmesį ir skirti vaikui laiko, padirbėti su juo individualiai. Kasdien po 10 ar 15 minučių, ilgiau nereikia, kad išliktų vaiko noras ir impulsas skaityti. Sutinku su kitų nuomone, kad vaikas išmoks skaityti ir mokykloje, tačiau tada reikės įdėti daugiau ir darbo, ir pastangų, ir laiko.


Mokykime vaikučius skaityti tada, kai jie patys to noriai imasi. O norą pažinti ir kiekvieną dieną kažko pasiekti vaikai tikrai turi, tik mes, suaugusieji, ne visada tą žinių troškimą pastebime. Reikėtų stengtis, kad nė vienas vaikas nesusidurtų su nesėkme. Jeigu vaikui nepavyksta, padėkime jam nenusivilti ir paskatinti dar kartą pabandyti. Pradėkime nuo lengvučių užduočių, skatinkime vaikučius pagyrimais.


Linkiu mums, pedagogams, ir tėveliams, kad kaip paskata mokyti vaikučius skaityti būtų ši Astridos Lindgren mintis: „Niekas kitas taip nesužadina ir neugdo vaiko vaizduotės, kaip knyga“. Pamatykime džiaugsmą vaiko akyse, kai jis perskaito pirmąjį žodį ir į rankas pasiima pirmąją knygutę.

 

Gema Steponėnienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Drugelis" auklėtoja

 

Mums pasisekė! Dalyvaukite ir Jūs Gudragalvis.lt rašinių konkurse: rašykite ir siųskite el. paštu info@gudragalvis.lt

 


 
Taip pat skaitykite
Vaikai tėvams dažnai užduoda begalę klausimų. Pasak fizikos mokytojos Rigondos Skorulskienės, šiandien jau nesvarbu, jei tėvai...

Mūsų pasaulis yra kupinas įdomubių, kurios žavi tiek mus, tiek ir mūsų mažylius. Parinkome šiek tiek įdomių, nesudėtingų faktų,...

Jungtinėse Amerikos Valstijose vykdyta mokytojų apklausa atskleidė, kad 82 procentai jų socialinį tinklą „Facebook“ per savaitę...

Jungtinėse Amerikos Valstijose „Pearson“ atlikta apklausa, kurioje dalyvavo 15-19 metų šios šalies moksleiviai,...

Rašyti komentarą

 
 
 
 

 
Šiandien gimtadienius švenčia (277)
PATRIKAS