Vaikai > Ugdymas > Kad mokslo vaisiai būtų...
 

Kad mokslo vaisiai būtų saldesni


2009 07 08 | Autorius: Gudragalvis.lt
 

Kad mokslo vaisiai būtų saldesni


Platus, džiaugsmingas, viliojantis pasaulis veriasi prieš pirmą kartą su už save didesne puokšte traukiantį mokyklon jau „rimtą žmogų“. Jis tiki tuo pasauliu. Tiki žinių šviesa ir pažinimo vaisiais saldžiais. Tačiau jeigu vaikas labai stengdamasis neįveikia vienos, kitos, dešimtos užduoties, dingsta bet koks noras mokytis. Tad su viltim atžingsniavęs į pirmą klasę, bet patyręs pirmuosius sunkumus, vaikas gali pajusti priešiškumą ir mokymuisi, ir mokyklai, ir pačiam mokslui.

 


SKAITYMAS IR RAŠYMAS

Esu pastebėjusi, kad kai kuriems vaikams sunku išmokti skaityti. Taikau labai paprastą, bet efektyvų būdą. Parašyti žodelį, susidedantį tik iš dviejų raidžių pvz.: MA. Mokyti dainuojant perskaityti skiemenuką vedant piršteliu nuo vienos raidės prie kitos pvz.: Mmmaaa. Kai lengvai perskaitys dviejų raidžių skiemenukus, galima juos jungti ir sudaryti jau „rimtesnius“ žodelius pvz.: MA – LA (skaityti mmmaaa-lllaaa).Taip vaikai tarsi pavadina parašytas raideles ir kartu yra perskaitomas žodelis. Tačiau būtina gerai pažinti raides! (Pernai per tris mėnesius tokiu būdu išmokiau skaityti senelę, kuriai daugiau nei 80 metų).

 

Atsiminkite, kad būtina skaityti ir namuose. Tėveliai turi padėti vaikui įsigyti šį gerą įprotį. Kad būtų įdomiau skaityti, galima nupiešti didelį laikrodį, kuriame žymėsite (kartu su vaiku) laiką, skirtą skaitymui. Jei vaikas skaitė 10 minučių, tegu laikrodėlyje nuspalvina 10 minučių padalėlę. Po pertraukėlės vėl skaitėte galbūt 15 minučių. Vaikas nuspalvins „skaitytą laiką“ kita spalva. Ir taip, kol,„priskaitys visą laikrodį“. Tada pieškite kitą laikrodį, pasiūlykite rinkti „priskaitytų laikrodžių kolekciją“. Mano mokinukų tėveliai taikė šį būdą. Kadangi rugsėjį vėl turėsiu pirmokus, paskatinsiu jų tėvelius pasinaudoti „skaitymo laikrodėliais“.

 

Pirmoji savarankiškai perskaityta knygutė tegu tampa didžiule švente visai šeimai. Leiskite vaikui suprasti, koks tai svarbus ir reikšmingas įvykis jo gyvenime. Skatinkite norą skaityti knygas, prašykite, kad paskaitytų jums garsiai.

 

Jeigu rašydamas pirmokas praleidžia raideles, pažaiskite garsiukų žaidimą:
 

1. Ištarti žodį,
suskaičiuoti, kiek garsų šiame žodyje,
koks pirmas garsas, antras, trečias?

 

2. padėkite ant stalo tiek pagaliukų, kiek išgirsite šiame žodyje garsų - kiekvienam garsui po pagaliuką.

 

3. Iš eilės vaikas užrašo visus garsus.

 

4. Perskaito, ką parašė.

Jeigu vaikas nejaučia, kada rašyti minkštumo ženklą, skatinkite iš klausos nustatyti, kur minkštas, kur kietas priebalsis. Pvz.: kaulas – kiaulė, sula – siūlas ir t.t.
Parašęs žodį, vaikas tegu perskaito jį taip, kaip parašė. Taip skatinsite mokinį pastebėti savo klaidą ir jas ištaisyti.

 

Tėveliams parengiau lankstinuką „Kaip pagerinti rašymo įgūdžius?”

Nurašyti:

* Tekstą,
* Eilėraštį,
* Patiems pasitikrinti ir išsitaisyti.


Diktantai

* Neužmiršti paklausti taisyklių.
* Rašant galima leisti klausti, kaip rašyti nežinomą žodį. Po to, parašius visą diktantą, sugrįžti prie tų žodžių ir pasiaiškinti. Žodžius galima pasibraukti.
* Su tekstu supažindinti prieš rašymą. Aptarti galimas klaidas.
* Diktanto tekstas parodomas ir taisyklingai perskaitomas tėvelių arba paties vaiko.Vaikas nurodo sunkesnės rašybos atvejus. Po to tekstas paslepiamas ir rašomas diktuojant. Žiūrėdamas į tekstą, vaikas pats gali išsitaisyti klaidas.
* Sugalvoti vienai ar kitai taisyklei žodžių ar sakinių ir užrašyti.
* Rašyti žodžius keičiant klausimus. Susitarti su vaiku, kad diktuosite žodžius, kurie atsako į klausimą „KAS?“, o jis turės parašyti „KUR?“ ir t.t.
* Galima duoti neteisingai parašytus žodžius, sakinius, o vaikas pritaikydamas taisykles, ištaiso klaidas ir įsivertina.

 

Kaip taisyti diktantus?

* Pratinkime, parašius žodį, sakinį dar kartą paraidžiui perskaityti, pasitikrinti.
* Leisti pačiam surasti klaidą, išsitaisyti pritaikant taisyklę.
* Jei sunkiai sekasi taikyti taisykles praktiškai, pasidaryti mažą plakatėlį su taisyklėmis ir užsikišti už sąsiuvinio aplankalo.
* Rašant galima leisti juo naudotis, jeigu abejoja.
* Rašyba gali būti aptariama parašius sakinį ar visą tekstą.
* Parašyti teisingai tą žodį, o šalia taisyklę. Būtinai pabraukti vietą, kur buvo klaida.
* Sugalvoti sakinį su tuo žodžiu.
* Parašyti po kelis panašios rašybos žodžius.


 

MATEMATIKA

Daugelis pradinukų prisipažįsta, kad labiausiai iš visų pamokų mėgsta matematiką. Matematika patraukia kiekvieną mąstantį vaiką. Tačiau yra nemažai, kuriems sunkiau sekasi šis mokslas. Noriu pasiūlyti sprendimo būdą, kuris gali būti kiekvienam lengvai ir su džiaugsmu įveikiamas:

 


„Kaip mintinai dviženklį skaičių dauginti iš 11?“

14 x 11
1. sudedame abu to skaičiaus, kurį norime dauginti iš 11, dėmenis
1+4 = 5
2. gautą skaičių (tų dėmenų sumą) parašome tarp tų dviejų skaičių
14 x 11 = 154 (ir uždavinukas išspręstas)

 

„Kaip mintinai triženklį skaičių dauginti iš 11?“

435 x 11
1. parašyti vienetų skaitmenį
43 5 x 11 = 5

2. sudėti gretimus skaitmenis
4 3+5 x 11 = 85

3. sudėti gretimus skaitmenis
4+35 x 11 = 785

4. prirašyti pirmąjį skaitmenį
435 x 11 = 4785

 

KAIP PALAIKYTI GERĄ ATMOSFERĄ KLASĖJE

Mokyklai tenka svarbus vaidmuo vaiko mokymo, asmenybės ugdymo procesuose. Mokykla – tai vieta, kurioje mokiniai praleidžia nemažą laiko dalį. Labai svarbu, kad kiekvienas čia jaustųsi saugus, būtų palankios mokymosi sąlygos, geri bendravimo ir bendradarbiavimo santykiai.

 

Valdyti klasę yra gana sunku, kai joje 18 berniukų ir tik 5 mergaitės. Išbandžiau įvairiausius būdus ir pats šiai klasei efektyviausias – sutarties su mokiniais sudarymas:

 

1. lentoje surašėme svarbiausias, aktualiausias, esmines klasės problemas,
2. atsižvelgdami į jas, sudarėme svarbiausių taisyklių sąrašą,
3. kiekvienas mokinys nusirašė į baltą popieriaus lapą,
4. po jomis parašė, kad pasižada jų laikytis ir padėjo savo parašą,
5. pasirašiau ir aš įvertindama, kaip labai svarbų dokumentą,
6. nutarėme, kaip skatinsime draugus už taisyklių laikymąsi ir atvirkščiai,
7. kiekvienas nešiojosi pasiekimų knygelėje,o prireikus, prisimindavo.


 

Pastebėjau, kad drauge priimtos taisyklės reguliuoja tarpusavio santykius, lemia tvarką klasėje ir įpareigoja kiekvieną mokinį jų laikytis, nes atsakomybė už jų laikymąsi tenka kiekvienam. Duoda naudos pastebėtas geras mokinio poelgis ir išsakytas visai klasei girdint. Daugiau dėmesio sutelkiu į gerus poelgius, mokinius skatinu žodiniais, raštiškais pagyrimais. Parengiu dovanėlę – siurprizą.

 

Klasėje tvarką prižiūri budėtojai. Jie turi dviejų spalvų korteles: geltonos ir rausvos spalvos. Geltona kortelė įspėja apie netinkamą elgesį. Rausvą (su liūdnu veideliu) gauna mokinys, jeigu jis vis tiek elgiasi netinkamai. Kortelės guli ant mokinių stalų ir aš matau, kurie mokiniai elgėsi nedrausmingai. Pastebėjau, kad ši priemonė padeda palaikyti drausmę ir tvarką per pertraukas.

 

Alytaus „Drevinuko“ darželio – mokyklos pradinių klasių mokytoja metodininkė Danutė Pankienė

 

 

Mums pasisekė! Dalyvaukite ir Jūs Gudragalvis.lt rašinių konkurse: rašykite ir siųskite el. paštu info@gudragalvis.lt

 


 
Taip pat skaitykite
Vaikai tėvams dažnai užduoda begalę klausimų. Pasak fizikos mokytojos Rigondos Skorulskienės, šiandien jau nesvarbu, jei tėvai...

Mūsų pasaulis yra kupinas įdomubių, kurios žavi tiek mus, tiek ir mūsų mažylius. Parinkome šiek tiek įdomių, nesudėtingų faktų,...

Jungtinėse Amerikos Valstijose vykdyta mokytojų apklausa atskleidė, kad 82 procentai jų socialinį tinklą „Facebook“ per savaitę...

Jungtinėse Amerikos Valstijose „Pearson“ atlikta apklausa, kurioje dalyvavo 15-19 metų šios šalies moksleiviai,...

Rašyti komentarą

 
 
 
 

 
Šiandien gimtadienius švenčia (170)
Rusne&Jore