Plokščiapėdystė - kaip išvengti, laiku pastebėti ir padėti vaikui?


2016 07 11 | Autorius: Mama.lt

Plokščiapėdystė - kaip išvengti, laiku pastebėti ir padėti vaikui?

Plokščiapėdystė - nemaloni pėdos deformacija, kuri lemia skausmą, raumenų įtampą, greitesnį nuovargį. Ji pasireiškia ikimokyklinio amžiaus vaikams, tad visiems tėvams svarbu pasistengti išvengti šio sutrikimo, laiku pastebėti plokščiapėdystės formavimąsi ir užkirsti jam kelią.

Visi mažyliai iki maždaug 3-ejų metų būna plokščiapėdžiai, tai normalus reiškinys, kuris vadinamas fiziologine plokščiapėdyste. Vaikui augant, pėdutėje mažėjant riebalų, tvirtėjant kojų ir viso kūno raumenims, sulaukus 3-5-erių metų amžiaus pradeda formuotis pėdos skliautas. Jeigu vyresnis, 6-7-erių metų vaikas tebeturi plokščias pėdutes reikėtų susirūpinti.

Negydoma plokščiapėdystė, atrodytų, menka problema, tačiau tai klaidingas požiūris. Chirurgai pabrėžia, kad pėda yra mūsų kūno atrama, kuri yra labai svarbi normaliam judėjimui. Pėdų deformacijos lemia ne tik pačių pėdų, bet ir klubų sąnarių, stuburo, tarpslankstelinių diskų negalavimus, o tai gali tapti stipraus ir chroniško galvos skausmo priežastimi.

Retais atvejais (maždaug 20-30%) plokščiapėdystė būna įgimta. Šios deformacijos atveju profilaktika, tinkamai parinkta avalynė ir mankštos nepadės, tad gali prireikti ir chirurginės intervencijos. Dauguma vaikų padedami tėvų ir specialistų, atlikdami linksmus pratimus ir avėdami patogius batukus plokščiapėdystę „išauga“.

Plokščiapėdystės prevencija:

Tinkama avalynė. Vaikučių batai turėtų būti pakankamai tvirti, turėti nedidelę pakulnę ir čiurną tvirtai apgaubiantį auliuką. Minkštos šlepetės, laisvi guminiai batai, plačios basutės turėtų būti avimos tik išimtiniais atvejais ir neilgą laiko tarpą.

Ortopedinė avalynė. Pastebėjus, kad pėdos lankas „delsia“ formuotis vertėtų pasitarti su chirurgu - galbūt vaikui praverstų ortopedinė avalynė arba specialūs ortopediniai įdėklai batams?

Basos kojelės. Tėveliai pelnytai baiminasi, kad basakojis mažylis gali susižeisti užmynęs ant šukės ar aštraus akmenuko, tačiau bėginėjimas basomis labai naudingas besiformuojančiai pėdai ir plokščiapėdystės prevencijai. Suraskite švarią vietelę, įsitikinkite, kad ant žemės nėra vaiką sužaloti galinčių šiukšlių ir leiskite mažyliui pabėgioti basomis. Skirtingos faktūros yra ypač naudingos, tad, jeigu tik turite galimybę, leiskite vaikui pabėgioti šiltu smėliuku, vėliau perkelkite jį ant žolės, prikritusių, švelniai badančių pušų spyglių ar pabirusių akmenėlių.

Pratimai namuose. Su visais ikimokyklinukais (žinoma, ypač su vaikučiais, linkusiais į plokščiapėdystę) vertėtų atlikti nesudėtingus pratimus pėdutėms:
1 pratimas. Vaikas patogiai sėdi ant kėdės ir pėdomis remiasi į grindis. Ant žemės patieskite minkštą, pakankamai storą audinio skiautę (tiks mažas rankšluostis, virtuvinė šluostė). Vaiko užduotis - kojų pirštukais ir pėdomis suglamžyti ir ištiesinti audinį.

2 pratimas. Vaikas patogiai sėdi ant kėdės ir pėdomis remiasi į grindis. Šalia paberkite smulkių žaisliukų (atkreipkite dėmesį, kad juose nebūtų išsikišusių, įdurti galinčių detalių), pieštukų ir padėkite dėžutę. Vaiko užduotis - pėdomis suimti daiktus ir juos perkelti į dėžutę.

3 pratimas. Paprašykite vaiko pavaikščioti skirtingais būdais - ant pirštų galų, ant kulnų, ant išorinių pėdos kraštų.

4 pratimas. Vaikas patogiai sėdi ant kėdės ir pėdomis remiasi į grindis. Po vaiko pėda pakiškite kamuoliuką (idealiai tiktų grublėtu, nelygiu paviršiumi, galite naudoti šunims skirtus kamuoliukus) ir paprašykite vaiko pėda ritinėti kamuoliuką, tuomet pakelti jį suspaudus abiem pėdomis ir sviesti tolyn nuo savęs.

5 pratimas. Paprašykite vaiko atsigulti ant nugaros, kojų pirščiukais laikant po vieną smulkų daiktą (kamuoliuką, žaisliuką, sugniaužytą popieriaus skiautę) ir „minti dviratuką“.

6 pratimas. Vaikas patogiai sėdi ant kėdės ir pėdomis remiasi į grindis. Šalia padėkite seną laikraštį ant nestoro, lengvai plyštančio popieriaus. Vaiko užduotis - pėdomis ir kojų pirštais į smulkias skiautes suplėšyti laikraštį.

7 pratimas. Ant grindų padėkite apvalią lazdą (pavyzdžiui, šluotos kotą) ir paprašykite vaiko juo pereiti skirtingais būdais - dedant pėdą prie pėdos, pėdas statant įstrižai, einant atbulomis.

Skirtingus pratimus vaikas turėtų atlikti kasdien, bendra mankštos trukmė - apie 10-15 min.