Dieta atvirkščiai – ar nepamiršote ko užkrimsti?


2011 04 28 | Autorius: L.Barzdaitienė

Dieta atvirkščiai – ar nepamiršote ko užkrimsti?

Daugelyje dietų svarbiausia vienintelis dalykas – kokių produktų negalima valgyti. Bet juk tai – tikrų tikriausias savęs kankinimas. Todėl gal geriau pažvelgti į dietą kiek kitaip ir pagalvoti, kokiu gi dar skaniu kąsneliu save palepinus? Rekomenduojame sąrašą produktų, kuriais tiesiog privalote pasimėgauti kasdien, jei laikotės dietos.

 

Obuolys ar liekninamoji piliulė? Tyrimais nustatyta, kad žmonės, kurie prieš pusryčius, pietus ir vakarienę sukramto po obuolį, lengviau atsikrato viršsvorio. Obuoliai veikia tarsi natūralios liekninamosios piliulės – jie užpildo skrandį, sukeldami sotumo jausmą, o, be to, dar ir neutralizuoja blogąjį cholesterolį. Todėl 3 obuoliai kasdien – skanus raciono papildymas lieknėjančioms.

 

Daugiau žalumynų! Ištirta, kad žaliųjų salotų mėgėjai, valgantys jas su nekaloringais priedais (morkomis, pomidorais, ridikėliais) ir neriebiu padažu, įsisavina 10 proc. mažiau kalorijų. Kodėl taip yra? Stebuklais čia nė nekvepia. Tiesiog jei valgysite salotas kaip užkandį prieš valgį, gana greitai pasijusite sotesnė ir nesukirsite tokios didelės makaronų ar plovo porcijos, kaip įprastai.

 

Užkandėlė prie sulčių. Stiklinė vaisių sulčių gali atstoti vieną iš penkių daržovių porcijų, kurias kasdien privalote suvalgyti. Tačiau kartu tai ir gana klastingi spąstai – sultys su karotinu turi daug cukraus. Jei jų išgersite ant tuščio skrandžio arba atsigersite tarp užkandžiavimų, jūsų organizmas gali sureaguoti sparčiau gamindamas insuliną. Gydytojai teigia, kad viena iš cukraligės priežasčių gali būti pasikartojantys gliukozės kiekio šuoliai kraujyje ir cukraus kiekio svyravimai. Nustatyta, kad išgėrus stiklinę vaisių sulčių cukraus kiekis kraujyje šokteli dar aukščiau, nei suvalgius plytelę šokolado. Tačiau jei gersite sultis užsikąsdama kuo nors nesaldžiu (pvz. duoniuku), cukraus kiekis išaugs tikrai ne taip stipriai.

 

Citrinos skiltelė. Stiklinė vandens prieš valgį ir stiklinė vandens po. Šį ritualą žino kiekviena sveikuolė. Tačiau jį galima ir net labai pageidautina patobulinti. Todėl į stiklinę vandens visada verta įsimesti skiltelę citrinos. Citrina pagardintas vanduo, išgertas prieš valgį, geriau numalšina alkį nei paprastas vanduo. Na, o po valgio vanduo su citrina pagerins virškinimą. Beje, citrina taip pat veiks net jei gersite gazuotą vandenį.

 

Sėkmingos dienos pradžia. Mitybos specialistai šiuo klausimu vieningi: geriausia dienos pradžia – maistingi pusryčiai. Tai pagrindinė sąlyga norint normalizuoti savo medžiagų apykaitą. Tyrimais nustatyta, kad moterys, skiriančios pakankamai laiko ir dėmesio pusryčiams, lengviau išlaiko norimą svorį, išsaugo skaistesnę odą ir tvirtesnius plaukus, nei moterys, kurios pusryčių arba nevalgo, arba užkremta bet ką paskubomis. Todėl užuot kovojus su alkiu, verčiau pasirūpinti, kad namuose niekada nepritrūktų javų dribsnių, vaisių ir jogurto atsargų.

 

Techninė pertraukėlė. 15 minučių. Tiek reikia tam, kad darbo metu pailsėtumėte ir atgautumėte jėgas bei energiją. Lygiai tiek pat laiko prireiks, kad pailsėtumėte po... valgymo, ir kad smegenys gautų informaciją, jog jau pasisotinote. Jei esate įpratusi valgyti keleto patiekalų pietus, prieš užsisakant antrąjį patiekalą pravartu luktelėti 15 min. Labai tikėtina, kad per tiek laiko pasijusite soti, taigi galbūt kitos porcijos jau ir nebeprireiks?

 

Legalūs saldumynai. Jei į pirkinių krepšelį įsimesite mažutį pakelį šokoladinių dražė saldainukų, neabejotinai pajusite smaližiavimo palaimą. Jie saldūs, pagaminti iš natūralaus šokolado, ir teturi apie 100 kcal. Panašiai tiek turi neriebus vanilės ar šokolado desertas. O štai kai kurios rūšys tokio sveiko ir nekalto užkandžio, kaip jogurtas, gali turėti net apie 300 kcal! Todėl visada išmintingiausia yra užuot pasitikėjus stereotipais, ką verta valgyti ir ko ne, paskaitinėti produktų etiketes.

 

Riebesnis – geriau! Nors laikantis dietos, atrodo, išmintingiau rinktis liesą pieną, tačiau besirūpinančios savo sveikata neabejotinai turėtų rinktis pusriebį. Moksliniai tyrimai rodo, kad jei kasdien suvartotumėte po porciją pusriebio pieno ar jo produktų, sumažintumėte tikimybę, kad organizme išaugs piktybinis navikas, net 54 procentais!

 

Dėmesio – duona! Duona kasdieninė – būtiniausias mūsų stalo patiekalas. Tačiau vertėtų apsidrausti nuo kai kurių galimų pavojų. O pavojus valgant duoną kyla toks, jog galite sukimšti bevertį kepinį, pagardintą sintetinėmis medžiagomis, užuot pasirinkusi sveiką ir ekologiškai švarią duonos riekelę. Deja, kai kurių rūšių duonoje tarp neskaldytų grūdų ir rafinuotų miltų, stimuliuojančių apetitą, yra ir karamelės bei sintetinių priedų. Kalorijų ir naudos iš jos – tiek pat, kiek ir iš baltų kepinių: batonų, bandelių, pyragų. O juk jie dietai – tabu. Todėl jei rūpinatės savo sveikata ir valgydama duoną norite gauti organizmui būtinų maistingųjų medžiagų, atidžiai skaitykite etiketes: jei yra dažiklių, antioksidantų, konservantų, geriau išbraukti šią duoną iš pirkinių sąrašo.

 

Sveikata saujoje. Suvalgydama kasdien po nedidelę saują sėklų (riešutų, saulėgrąžų, moliūgo sėklų), padarytumėte tikrai gerą darbą savo sveikatai. Šiose sėklose gausu polinesočiųjų rūgščių, saugančių nuo kraujagyslių ir širdies ligų bei cukraligės. Kartais pravartu pasilepinti ir sauja migdolų. Nors jie ir kaloringi, padeda lieknėti trukdydami organizmui įsisavinti riebalus.

 

Jūsų bičiuliai baltymai. Pasiryžus lieknėti jų nederėtų atsisakyti jokiu būdu. Šlakelis pusriebio pieno pagardins kavą, porcija pusriebio jogurto pusryčiams suteiks žvalumo ir energijos visai dienai, tačiau pati geriausia naujiena – tai padės sulieknėti! Eksperimentas parodė, kad moterys, sumažinusios savo įprastą maisto racioną 500 kcal, tačiau neatsisakiusios baltymų, lieknėjo sparčiau, nes su baltymais gaunamas kalcis ir cinkas paspartino medžiagų apykaitą.

 

Aperityvas. Įpratusios prieš valgį išgerti ko nors stipresnio apetitui sužadinti ir virškinimui pagerinti, neretai suvartoja net 200 kcal. daugiau – maždaug tiek turi vidutinis aperityvas. Jei vis dėlto norisi prieš pietus ar vakarienę užsisakyti kokio nors silpno alkoholinio gėrimo, dietologai rekomenduotų rinktis baltąjį vyną, kurio 100 g teturi 80 kcal., lygiomis dalimis atskiestą su sodos vandeniu.

 

Gaivos gūsis. Reklama nuolat kala į galvą, kad kramtomoji guma po valgio apsaugo dantis nuo ėduonies ir suteikia gaivų burnos kvapą. O psichologai pridurtų, kad ji – tai puikus vaistas nuo pagundos suvalgyti dar gabalėlį-kitą ko nors skanaus. Juk vargu ar taip jau nenumaldomai norėsis nusipirkti dar kokį pyragaitį, kai tikrai esate soti ir iš burnos dvelkia gaivia mėtine vėsa.