Sugriauk mitą apie margariną – tiesa ir melas


2009 03 10 | Autorius: Gydytoja dietologė Virginija Vilemienė

Sugriauk mitą apie margariną – tiesa ir melas

 

1. MITAS: margarinas – tai „blogieji“ riebalai.
 
Netiesa. Minkštasis kokybiškas margarinas yra gaminamas iš augalinių aliejų. Juose esantys riebalai yra ne tik sveiki, bet ir būtini mūsų organizmui.
 
Riebalai yra skirstomi į sočiuosius („bloguosius“) ir nesočiuosius („geruosius“). Sotieji riebalai yra gyvulinės kilmės, todėl daugiausiai jų būna mėsoje, kiaušiniuose, svieste, taukuose. Iš visų maisto komponentų sotieji riebalai labiausiai didina cholesterolio kiekį kraujyje, trikdo medžiagų apykaitą.
 
Visai kitaip žmogaus organizmą veikia „gerieji“ riebalai, kurie gali būti ir augalinės, ir gyvulinės kilmės. „Gerieji“ riebalai yra omega-3 ir omega-6 riebalų rūgštys, kitaip dar vadinamos nepakeičiamosiomis riebalų rūgštymis. Taip jos vadinamos todėl, kad jų mūsų organizmas pats pasigaminti negali, tačiau turi gauti su maistu.
 
Žmogui mitybos racione svarbu išlaikyti tinkamą abiejų šių riebalų rūgščių kiekį, kadangi jos reguliuoja ląstelėse vykstančius medžiagų apykaitos procesus, lemiančius optimalią įvairių organų veiklą. Trūkstant nepakeičiamųjų riebalų rūgščių lėtėja vaikų augimas, sutrinka nervų sistemos veikla, prastėja atmintis, formuojasi hiperaktyvumas. Suaugusio žmogaus organizme nepakeičiamosios riebalų rūgštys palaiko optimalią odos drėgmę, todėl lėtina odos ir kitų organų senėjimą, reguliuoja uždegiminius ir imuninius procesus.
 
Omega-6 riebalų rūgšties daugiausiai randama augalinės kilmės maisto produktuose pavyzdžiui aliejuose. Omega-3 riebalų rūgšties žmogus gauna valgydamas riebias žuvis, riešutus, vartodamas sėmenų, rapsų ir kitų augalų aliejų bei jo pagrindu pagamintą margariną.