Neperlenk lazdos! Darbas ir nėštumas


2007 04 23 | Autorius: Giedre

Neperlenk lazdos! Darbas ir nėštumas

Ir staiga nutinka kažkas, kas aukštyn kojomis apverčia jūsų gyvenimą. Iš pradžių dvi juostelės teste, o paskui džiaugsmingas „Sveikinu!“ iš ginekologo lūpų.

Kūdikis... kurio visiškai nebuvo jūsų artimiausiuose planuose ir kuris, pagal jūsų skaičiavimus, šiame pasaulyje turėjo pasirodyti po 2 – 3 metų. Tikrai ne anksčiau...

Vaizduotė tuoj pat nupiešia artimiausias perspektyvas. Formas praradusi figūra ir patinęs veidas, nuaugusios plaukų šaknys ir varginga uodega viršugalvyje, neaiškaus dydžio kombinezonas ir „sudie, jaunyste“ stiliaus šlepetės. O visa tai sudėjus kartu – į šonus krypuojanti antis, besilaikanti už juosmens ir kankinama dusulio. Jūs pradedate panikuoti, o iš gailesčio ir nuoskaudos akyse pasirodo ašaros. Štai dabar sau turite pasakyti „Stop!“.

Nes:

• Nėštumas – ne liga.
• Nėštumas – laikinas ir neilgas reiškinys.
• Nėštumas visiškai nereiškia, kad teks atsisakyti mėgstamo darbo, aktyvaus poilsio, rūpinimosi savimi ir kitų gyvenimo malonumų.

Netgi perskaičius šiuos tris postulatus, jus vis dar kankina abejonės. Slėpti ar prisipažinti? Su vyru ir artimaisiais viskas daugmaž aišku. O štai situacija su kolegomis ir vadovybe sudėtingesnė. Kai kurios tyli iki paskutinės akimirkos. Pirmuosius 3 – 4 mėnesius pilvukas būna dar nepastebimas. Ir jeigu apsitempusiais rūbais nepabrėšite šiek tiek paplatėjusios talijos ir truputį suapvalėjusių klubų, niekas net nesupras.

O štai kiti nėštumo požymiai – pykinimas, negalavimas, cigarečių ir alkoholio atsisakymas – gali sukelti įtarimų ypatingai pastabiems bendradarbiams (dažniausiai moterims, nes paprastai vyrai tokioms smulkmenoms reikšmės neteikia). Ir kuo labiau bandysite nuslėpti, tuo daugiau apkalbų ir gandų išgirsite. Žvelgiant iš medicininio taško, yra prasmė palaukti iki 12 nėštumo savaitės, nes iki šio laiko didžiausia persileidimo tikimybė. O vėliau, priklausomai nuo situacijos, reikia apsispręsti: prisipažinti ar toliau žaisti slėpynių.

Tipines kolegų reakcijas galima išskirti į tris grupes.

1. Moterys, kurios jau turi vaikų arba ateityje planuoja jų turėti, nuoširdžiai apsidžiaugs, pasigrožės jūsų augančiu pilvuku ir duos visokiausių patarimų bei rekomendacijų „iš patirties“. Pasiruoškite nuolat atsakinėti į tris klausimus: „Kaip jautiesi?“, „Kada gimdysi?“ ir, žinoma, pagrindinis hitas – „Ko labiau norėtum: mergaitės ar berniuko?“. Nesinervinkite. Dabar atsakinėti į juos – jūsų darbo dalis.

2. Moterims, kurios nenori arba negali turėti vaikų, jūsų naujiena gali sukelti pačias nenuspėjamiausias emocijas: nuo banalaus abejingumo iki žiaurios neapykantos ar pavydo. Jeigu priešiškumas demonstruojamas atvirai, paprasčiausiai nereaguokite į įžeidžiančius komentarus ar išsišokimus jūsų adresu. Patylėkite ir nusišypsokite. Papildomo streso jums visai nereikia!

3. Bendradarbiai – vyrai (gerai išauklėti, o ypač šeimyniški) apskritai pradės elgtis labai neįprastai: apeis jus dideliu spinduliu (o lifte tiesiog prilips prie sienos), kad, neduok, Dieve, jūsų nepastumtų ar nesuspaustų; atidarys jums duris tuomet, kai jūs būsite dar net neprisiartinusi; kaip nudegę pašoks nuo kėdės ir atkakliai siūlys prisėsti; plėš iš jūsų rankų segtuvus su dokumentais kalbėdami: „Duok, aš panešiu!“. Kaip bebūtų gaila, taip elgiasi tikrai ne visi. Ir tikriausiai atsiras tokių, kuriems ant jūsų nėštumo bus nusispjauti.

Bet vis dėlto gamtos neapgausi. Patino instinktas apsaugoti patelę, besiruošiančią tapti mama, mūsų vyrų širdyse dar nenumirė. Todėl pasinaudokite proga ir patirkite malonumą!

Pokalbis su viršininku – ypatinga tema. Juk jam jūsų nėštumas – taip pat stresas. Kurį laiką jam truks vertingo darbuotojo. Apgalvokite, kokia bus jūsų viršininko reakcija, ir tiksliai numatykite veiksmų planą. Jeigu viršininkas – moteris, priklausanti antrajai grupei (skaitykite aukščiau), pasiruoškite nepaprastam pokalbiui ir nepraraskite savikontrolės. Atsiminkite: įstatymai jūsų pusėje. Ir netgi pats blogiausias darbdavys dėl nėštumo negali jūsų atleisti arba pažeisti jūsų teises.

Ir vėl apie gerus dalykus. Moterims, jų pageidavimu ir dėl medicininių priežasčių, priklauso nėštumo ir gimdymo atostogos. Oficialiai jos prasideda nuo trisdešimtos nėštumo savaitės.

Bet jeigu jūs vis tiek „degate“ savo darbu ir nenorite atsipalaiduoti, kai kurie protingi patarimai jums tikrai nepakenks.

{mospagebreak}

Pavyzdžiui:

• Galimybė į darbą atvykti truputėlį vėliau, kad nereikėtų važiuoti transporto piko metu. Spūstys viešajame transporte jums kategoriškai draudžiamos. O ir stovėjimas kamštyje, net jei važiuojate savo automobiliu, taip pat naudos neduoda. Antrasis variantas – galimybė iš darbo išeiti anksčiau. Arba epizodiniai laisvadieniai, kad galėtumėte nuvykti pas gydytojus ir atlikti būtinus tyrimus.

• Patogi darbo vieta (krėslas su aukšta atkalte ir porankiais, gerai vėdinama patalpa, įrengta kuo toliau nuo rūkančiųjų, ir t.t.).

• Jeigu per visą darbo dieną tenka bendrauti su daugybe klientų (jūs esate juristė, medikė, pardavėja ir pan.), labai didelė (ypatingai epidemijos metu) tikimybė užsikrėsti gripu arba kokia nors kitokia infekcija. Paprašykite viršininko, kad laikinai galėtumėte dirbti kitą darbą.

Nereikėtų iš karto pateikti sąrašo ir imperatyvia forma išdėstyti savo reikalavimus. Pasistenkite tai padaryti švelniai ir taktiškai. Galbūt jūsų viršininkas ir pats pasiūlys kelias lengvinančias sąlygas. Tuomet jis jausis, kad ne JAM nurodinėjama, ką daryti, o jis PATS priima geranoriškus sprendimus!

Na, ir pabaigai papasakosime, ką galite pati padaryti, kad gyvenimas darbe būtų gražesnis.

Idealiu atveju per dieną prie kompiuterio turėtumėte dirbti ne daugiau nei 3 valandas. Pirma, ilgai sėdint mažojo dubens organuose susidaro kraujo sąstovis – vaisius negauna pakankamo kiekio deguonies. Antra, kyla didesnė varikozių išsivystymo rizika (o nėštumo metu ši rizika dar didesnė, nes sumažėja kraujagyslių elastingumas). Trečia, padidėja krūvis stuburui, kuriam ir taip artimiausiais mėnesiais teks padirbėti. Ką galite padaryti? Kas pusę valandos atsistokite, pasivaikščiokite po biurą, atlikite specialių pratimų akims. Jeigu įmanoma, susiraskite ramų kampelį ir pasėdėkite aukštyn pakėlusi kojas. Tai pagerins kojų ir mažojo dubens organų kraujotaką. Galbūt vaizdas ir nėra estetiškas, bet tai labai naudinga.

Stresas ir jaudulys – didžiausi būsimosios mamos priešai. Tačiau darbe praktiškai neįmanoma jų išvengti. O nėščiajai kontroliuoti savo audringas emocijas yra dvigubai sudėtingiau. Tikriausiai vienintelis būdas nurimti – tai prisiminti savo mažylį. Juk jį veikia tie patys streso hormonai, kurie verda jūsų kraujyje. Nejaugi šis mažas, bejėgis kamuolėlis turi kentėti dėl laiku neparuoštos ataskaitos arba amžinai nepatenkinto kliento? Užduokite šį klausimą sau, prieš mesdamasi į audrų sūkurį. Tai veikia patikimai.

Pasirūpinkite teisinga ir pilnaverte mityba visą darbo dieną. Bandelėms, tortams, dešrelėms ir sriuboms iš pakelių – griežtas „ne“! Geriau iš namų pasiimkite termosą su karštu buljonu ir šviežiai pagamintu antruoju patiekalu (plovas, daržovių ragu, balandėliai, troškintos bulvės su mėsa, žuvimi arba vištiena). Jeigu įmonėje yra valgykla ir jūs ja pasitikite, atidžiau išstudijuokite dienos meniu. Nevalgykite salotų su majonezu, aštriais padažais, keptų patiekalų. Idealiu atveju ant padėklo turėtų būti šviežių daržovių salotos, sriuba/buljonas/daržovių sriuba ir antrasis patiekalas (troškintas garuose arba puode). Iš gėrimų rinkitės negazuotą vandenį, natūralias sultis, nestiprią žaliąją arba žolelių arbatą. Jeigu įmonėje valgyklos nėra, geriau keliauti į artimiausią, padorią kavinę ir užsisakyti pilnaverčius pietus. Jus užgulė darbai ir negalite palikti darbo vietos? Paskambinkite ir užsisakykite pietus į biurą.

Laisvadieniais ilsėkitės, ilsėkitės ir dar kartą ilsėkitės! Išsimiegokite iki soties, pasivaikščiokite gryname ore (pageidautina užmiestyje), apsilankykite teatre ir parodose. Eikite į baseiną, į specialius užsiėmimus.

Akvaaerobika – viena iš efektyviausių ir saugiausių nėščiosioms sporto rūšių. Sekite savo svorį, rūpinkitės savimi ir mėgaukitės gyvenimu.